28/03/2017

Vážně chceš být copywriter?

Nejsem Otto Bohouš. Ani Markéta Gráfová nebo Michaela Mužíková. Nepracuji pro věhlasné firmy specializující se na marketing, copywriting a všechno okolo. Už šestým rokem ale dělám to, čemu se dnes říká copywriting, přičemž poslední rok ho mám jako hlavní zdroj obživy. A za tu dobu už jsem stačila přijít na pár věcí.
Chcete-li ze živit psaní, smiřte se s tím, že nestačí prostý fakt, že jste měli ve škole ze slohovek jedničky. To sice může vypovídat o jisté dávce talentu literárního směru, ale perfektního copywritera to z vás samo o sobě neudělá. Jo a ještě jeden tip, připravte se psychicky na to, že lidé mimo obor nebudou chápat, co si za tou tajemnou formulkou "copík" mají představit. A když už jim to vysvětlíte, nejednou uslyšíte větu ve stylu "Takže jsi redaktor.". (Mluvím z vlastní zkušenosti, stává se mi to totiž pořád.)

Co tedy dělat pro to, aby z vás byl (skvělý) copywriter?

1. Piště o věcech, které jsou vám blízké a kterým rozumíte. Protože když budete celé dny sedět nad něčím, co vás absolutně nezajímá, těžko o tom vyplodíte kvalitní text. Jistě, nabízí se tady ta ideální vlastnost - mít do všeho chuť a zároveň disponovat dokonalým přehledem od těch nejprimitivnějších věcí až po vysoce odborné technické záležitosti. Ale ruku na srdce, takový člověk prostě neexistuje. 
2. Buďte kreativní. Suchými texty nikoho neohromíte. Vy potřebujete lidi zaujmout a udržet si jejich pozornost. Navnaďte je. Vzbuďte v nich zvědavost a dejte jim důvod číst dál. A pokud si umíte hrát se slovy, máte napůl vyhráno.
3. Mít skvělou slovní zásobu je nutnost. Jestliže vám dělá problém vymyslet alespoň jedno synonymum ke slovu, které často používáte, možná zkuste raději přemýšlet o jiném povolání. Pakliže vás ale baví rozmanitost jazyka českého, milujete metafory a nebojíte se občas použít nějakou tu hlášku, kterou mají lidi zažitou, psaní by mohlo být to pravé.
4. Perfektně ovládněte pravopis i stylistiku. To je záležitost, o které není třeba se rozepisovat. Text, ve kterém po přečtení prvního odstavce najde čtenář tři chyby, nejspíš nikoho neohromí. A vy si akorát uříznete ostudu.
5. Hodně čtěte a rádi se učte něco nového. Pokud je vám blízká kvalitní beletrie, snadno si rozšíříte slovní zásobu (Já třeba zrovna dočítám Mistra a Markétku a občas tam natrefím na mě dosud neznámé pojmy.). Věnujete-li se ale ve volném čase i textům z oblasti copywritingu, je to ještě lepší. Neustále je totiž v čem se zlepšovat..
6. Bez sebedisciplíny si neškrtnete. Trápí-li vás neschopnost držet se jedné činnosti po delší dobu, psaní si raději nechte jako občasné hobby. Protože když vám pozornost od psaní textu lítá tu k facebooku, tu k instagramu (a dalším podobným sítím), nebo dokonce raději utíkáte k čemukoliv jinému, moc peněz si nevyděláte.
7. Občas se hodí i schopnost umět pracovat pod tlakem. To když vám klient oznámí, že to musí být hned. Nejdéle do pátku. A je mu zkrátka jedno, že jste si chtěli dát trochu oddych.
8. Na druhou stranu, občas jsou chvíle, kdy to prostě nejde. I kdybyste se přetrhli, inspirace se stále ne a ne vrátit z dovolené. Znám to taky. Jsou dny, kdy házím jednu stránku za druhou, a pak ale i dny, kdy za hodin vyplodím dva ufňukané osamělé odstavečky. Takže klid - dejte si třeba deset minut jógy nebo krátkou procházku, výborně si tím pročistíte hlavu.
9. Musíte být schopní vcítit se do lidí - do klienta. Schopnost empatie je obecně ceněnou vlastností. Ovšem u copywritingu to platí dvojnásob. Umět se vžít do potřeb klienta, jeho reality apod. je velmi důležité k tomu, abyste napsali dobrý, důvěryhodný text, který zaujme a splní svůj účel.
10. Naučte se ohodnotit svoji práci. Poslední bod dnešního programu. Ale neméně důležitý. Sama jsem s tím dlouhou dobu bojovala. Napadaly mě ty otázky ve stylu "Co když jim to bude připadat moc, a nevezmou mě?" Tak vás nevezmou. Najdou si někoho, komu nebude vadit, že dostává padesát korun za normostranu. Osobně jsem konečně pochopila, že pracovat na živnosťák a jít pod dvě stovky za hodinu, je něco jako pomalá sebevražda.

Jo a ještě jedna bonusová (asi úplně nejprimitivnější) rada - piště, piště a piště. Cvičení dělá mistra. 

Co vy, máte zkušenosti s copywritingem? :)

No comments :

Post a Comment

Odkazy na vaše blogy v komentářích mi nevadí. Ale, prosím, nepište sem odkazy na své giveaway, žádosti o hlasy a podobně. / You can post links to your blogs. But, please, do not post any requests for votes, your giveaways and so on.