17/12/2016

Nefalšovaný domácí chleba!

Jestli něco miluju, tak je to kreativní činnost. Už se ani neumím nudit! Dřív jsem dokázala jen tak se válet na gauči a přepínat programy nebo prostě nedělat nic. Ale teď to neumím. Jakmile mám volný víkend (což se v zimě stane často, protože člověk tolik necestuje), vyrábím nějakou kosmetiku, peču, rozšiřuju si znalosti o kosmetice a všech těch ingrediencích nebo třeba mučím svou mysl tao te ťingem, který mi dává docela zabrat, či se duchovně vzdělávám.

No a protože touha upéct konečně pořádný domácí chleba stále rostla, v listopadu to propuklo. Vlastně mě k tomu inspirovala jedna kouzelná bytost, která se mi inspirací stala již mnohokrát. :) A tak jsem zkoušela různé recepty, plakala nad nevyběhlým kváskem, nadávala, okusovala tuhé těsto a vyhrožovala, že se na to vyseru. (Nebudeme si nalhávat, že jsem celý čas uhlazenou dámičkou, která nemluví sprostě). Vlastně těch nadávek lítalo víc. A moje prohlašování, že s pečením končím, mě stejně přes noc vždy přešlo.

Nakonec jsem po vyzkoušení x receptů zkusila trochu kombinovat, a nakonec se zadařilo. A o tom, že to nebyla jen náhoda, mě přesvědčil včerejšek, kdy se bochník znovu povedl. Takže třikrát hurá a jde se na věc! (Ne na "tu" věc, ale na tu věc čili na pečení.)


Připravte si:
500 gramů mouky (já dávám chlebovou žitnou, chlebovou pšeničnou a špadlovou v poměru 2:1:1)
20 gramů čerstvých kvasnic
půl lžíce cukru
cca. 450 ml vlažné vody
lžíci soli
2 lžíce oleje
1 lžíci (jablečného) octa
šálek semínek (slunečnice, len, sezam, konopná)
lžíci anýzu
lžíci kmínu

A takhle na těsto:
Do velké mísy nasypte všechny druhy mouky, promíchejte je se solí a vytvořte důlek. Do toho pak nadrobte kvasnice, zasypte cukrem a zalijte trochou vody. Dejte pěkně do tepla /třebas na topení) a přikryjte utěrkou.
Za nějakou dobu (bývá to cca. čtvrt hodina) vyběhne kvásek, a to je čas přidat zbytek vody, olej, ocet, semínka, kmín a anýz, který jste předtím lehce pomlátili v hmoždíři (nebo jako já paličkou, která bývala na maso, protože jsem nic jiného vhodného nenašla). Těsto řádně promíchejte, opět přikryjte a nechte asi 30 minut opět v klidu v teple. Pěkně vyroste.
Já to dále většinou dělám tak, že těsto přeliju do formy vyložené pečicím papírem a ještě nechá asi 15 minut pod utěrkou. Potom ho přesunu do trouby vyhřáté na 180 °C a peču 45 minut. Po vyndání z trouby doporučuji hotový chleba co nejdříve vyklopit z formy, protože by se snadno zapařil, a lehce se tak probořil.  

No a řekněte sami, takové to sobotní ráno, kdy vstanete s vědomím toho, že na vás v kuchyni čeká čerstvý chleba a že k němu můžete vytvořit třeba medovou pomazánku, je velmi příjemné. Já ho dnes měla jen s máslem, ale na medíček se chystám zítra!

1 comment :

  1. To vypadá dost dobře! Asi se jeden den hecnu a udělám ho :)

    ReplyDelete

Odkazy na vaše blogy v komentářích mi nevadí. Ale, prosím, nepište sem odkazy na své giveaway, žádosti o hlasy a podobně. / You can post links to your blogs. But, please, do not post any requests for votes, your giveaways and so on.