30/12/2016

Hlavně ať je to bio, eko!

Přírodní kosmetika a ekologická drogerie jsou mi velmi sympatickými obory. Už před nějakými deseti lety, když jsem nastupovala na střední, jsem se začala zajímat o problematiku testování na zvířatech a zrovna leaping bunny byl prvním certifikátem, se kterým jsem se seznámila. Nabízí jistotu, že daný výrobek ani v něm použité suroviny nebyly testované na zvířatech. (Upřímně řečeno, dnes jsem ještě raději za certifikát vegan). Pravda, už tehdy se mi dosti zúžil výběr produktů v drogerii (kam už dnes prakticky nechodím). Pamatuju si, když jsem o pár let dříve začala experimentovat s přírodními šampony od Santé, Lavery a Alverde. Nic moc jiného u nás tehdy běžně k dostání nebylo.
A dnes, o nějakých deset let později, jsou mé znalosti kosmetiky o něco rozšířenější (a to nejen díky tomu, že pracuji v oboru). Výrobek, který sám sebe prohlašuje za "přírodní", a přitom nemá žádný certifikát, obsahuje kdejaký (byť o něco šetrnější) chemický sajrajt a ani se nepochlubí zemí původu, mi do košíku nesmí. A ano, napadají mě hned dvě nebo tři konkrétní značky, které si hrají na přírodní a používají PEGy, parafín, vazelínu apod., ale mým cílem není je tady označit a dělat jim špatnou reklamu. Osobně pevně věřím tomu, že ten, koho to zajímá, si relevantní informace opatří sám. :)
Je pravda, že moc kosmetických produktů nepoužívám. Ale třeba deodorant, mýdlo a zubní pastu si kupuju vcelku pravidelně. Ale pleťovým maskám, peelingům a podobným věcem jsem na chuť zatím nepřišla. Když už mám tu potřebu, snadno si něco takového splácám doma sama. Nebo i balzám na rty, tělové máslo a tak. Naposledy jsem vyráběla prací gel, se kterým jsem moc spokojená (a recept bude brzy taky!
Trochu mě ale zaráží jedna záležitost, a upřímně, jsem v tom ještě trochu pokrytec. Je moc hezké, že se lidé začínají stále více zajímat o přírodní kosmetiku a ekologickou drogerii. O tom, že přírodní kosmetika a bio kosmetika jsou dva pojmy, se tu rozepisovat nechci. Ale zkrátka to, že je krém z přírodních surovin, ještě neznamená, že je bio. Ale poslední dobou moc nechápu to, že se lidé v honbě za kvalitními produkty až tolik nezajímají, odkud daný výrobek je. Jasně, je fajn, že to a to má certifikát Natrue, Ecocert apod. Ale když to k nám povezeme z druhého konce světa, trochu to podle mě pozbývá smyslu. K čemu mi je, že si koupím úžasný přírodní krém ze surovin v bio kvalitě, se čtyřmi certifikáty, když ho stejně musel někdo dopravit přes půl světa? No nevím jak vy, ale já nejsem až tak naivní, abych si myslela, že ho někdo nesl tisíce kilometrů v batohu na zádech.
Co se snažit více podporovat místní, byť i maličké výrobce? Proč nezkusit tuhý šampon, deodorant nebo krém na ruce, který vyrobil někdo v naší zemi, nebo třeba přímo v našem kraji? Nebo proč si rovnou nezkusit vyrobit něco doma?
Jasně, můžete namítat, že suroviny jako olivový či arganový olej, bambucké máslo a tak asi stěží vypěstujeme v českých luzích a hájích, a já s tím souhlasím. Ne všechno si obstaráme sami. Ale na druhou stranu, kdeco se dá nějak nahradit. Když budeme chtít. A mě osobně vždy potěší, když si pořídím něco od českého výrobce a vyměníme si k tomu pár milých slov, než když nakoupím u velké mezinárodní značky, za kterou ty lidi nevidím.
Ale abyste si nemysleli, sama používám arganový olej z Maroka či bambucké máslo. Ale zbytek kosmetických produktů mám povětšinou od německých značek nebo od malých českých výrobků. 
A ano, není to jen o kosmetice. Také jsem nedávno měla ohromnou radost z toho, když jsem na nově koupených ponožkách viděla, že jsou vyrobené v České republice. A když jsem si pořídila vlněný svetr a zjistila, že je made in Italy, radovala jsem se, že ho nevyráběly děti v Číně nebo třeba ztrhané ženy v Bangladéši. :)

3 comments :

  1. Nezbývá mi, než opět souhlasit :) Vyrábím si věci sama a pokud ne, tak se snažím podporovat malý, rodinný firmy. Udělá mi to radost a navíc vím, co kupuju. U oblečení je to těžší, mám spoustu věcí z Moiry, ale další spoustu z Háemka, tak či tak se snažím chodit do sekáče a ulovovat něco i tam, když příjde na věc .)

    ReplyDelete
  2. Poslední dobou mě čím dál víc baví objevovat slovenskou kosmetiku. Přijde mi, že tam nové značky vznikají jak houby po dešti (a vždycky jsou to malé rodinné firmy) a člověk neví, kam se dívat a po čem sáhnout dřív :-)
    Je ale pravda, že jsem nikdy nad kosmetikou tímhle stylem nepřemýšlela - jestli musela hodně cestovat a tak... Nedávno jsem psala o kosmetice z Brazílie. Tak tam by to putování s batůžkem asi neprošlo :-D
    Bebe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo jo, zrovna SLovensko je v tomto ohledu dost inspirativní. Koukala jsem, že ty firmy jsou moc sympatické, a produkty dle složení vypadají kvalitně. :)

      Delete

Odkazy na vaše blogy v komentářích mi nevadí. Ale, prosím, nepište sem odkazy na své giveaway, žádosti o hlasy a podobně. / You can post links to your blogs. But, please, do not post any requests for votes, your giveaways and so on.