22/05/2015

Když nebudeš jíst maso, tak nevyrosteš!

Aneb jak se ze mě stal vegetarián ...

Zdravím vás, drazí čtenáři,
dnešní příspěvek bude, pravda, trochu delší, ale prostě jsem měla potřebu se o tématu rozepsat. Neříkám, že se mnou musíte souhlasit. Naopak je mi jasné, že mnozí z vás mě nemusejí pochopit, protože jsme každý jiný. Určitě ale budu ráda za vaše názory, postřehy atd. :)

Nuže, pojďme na to.

Proč? Protože bez maso to přeci nejde. Prý ...
Já a maso. To je podivný příběh. Takový až lehce smutný. Nikdy jsem se spolu totiž neměli moc rádi. Náš komplikovaný vztah se táhl už od mateřské školy. A vygradoval letos v lednu, kdy jsme se nadobro rozešli.

Hádám, že asi každý z vás si někdy v dětství vyslechl taková ta moudra typu: „Když nebudeš jíst maso, tak nevyrosteš.“ Dnes mi to zní ještě hloupěji, než když jsem byla malý capart. A právě v dětství, přesněji ve školce, se zrodila má nechuť k většině druhů mas. Jediné, co jsem bez problémů dokázala sníst, bylo kuře. A v mladších školních letech i takové ty karbanátky apod., protože nebylo na výběr (a protože jsem tehdy ještě neměla moc rozumu). Ale jakmile přišla svoboda v podobě střední školy a výběru z více jídel, vyhýbala jsem se masu, jak jen to šlo. Na vysoké, když jsem studovala bakaláře, jsem jedla už jen to kuřecí nebo krůtí, a to maximálně párkrát do měsíce (a koupené od farmářů).

A to kuře v zadu uzavírá řadu
Letos nějak kolem poloviny ledna jsem si dala svůj poslední plátek kuřete. Teda, je pravda, že tenkrát jsem to ještě tak úplně netušila. Ale maso je jedna z věcí, které mi už vůbec nic neříkají. Nebudu tvrdit, že mi vůbec nechutnalo, ale ten etický blok je pro mě už naprosto nepřekonatelný. Protože zvířátka miluju. Živá. A zvířátka můžete buď milovat, nebo je jíst. Nic mezí tím.

Buď ho máte rádi nebo si ho dáte k obědu. Obojí prostě nejde.
Už jsem si párkrát vyslechla, že nejíst maso je hloupost. Že budu mít nízkej tlak. A budu pořád unavená. A bla bla bla. Nevím, jak ostatní, ale od té doby, co jsem vegetarián, mám nižší potřebu spánku (ale to já zas měla vždycky), málokdy jsem unavená a celkově si přijdu taková svěžejší, energičtější. No, prostě se celkově cítím mnohem lépe.

A co teda člověk vlastně jíš?
Víte, tofu a podobné věci jsou tzv. masové náhražky, z čehož (logicky) plyne, že je nemusíte jíst každý den. A když si třeba 2krát do týdne dáte tofu/tempeh/seitan aj., tak v tom nevidím problém. Jasně, vím, že sója není nic extra, ale pořád je to lepší, než jíst tepelně upravené živé tvory. A ono taky ne každá náhražka je ze sóji, že jo.
No, co se vitamínů a minerálních látek týče, je spousta kvalitních potravin, které vám je dodají. Navíc jsou mnohem lépe stravitelné než ty v mase.

Aspirace na vegana
Říká se, že kdo se jednou stane vegetariánem, tak v budoucnu s velkou pravděpodobností přejde na veganství (a třeba až k vitariánství, fruktariánství či práně ...). A já s tím souhlasím. Protože člověk si začne uvědomovat, že využívat zvířata proto, abychom si mohli dát jogurt nebo sýr, není nic pěkného. Já osobně se snažím mléko i mléčné výrobky omezovat, a když už je kupuji, snažím se aby byly z farem. A střídám to s různými rostlinnými mléky, které jsou chuťově moc fajn. Pomazánky se dají vyrobit z luštěnin a zeleniny. Máslo se nahradí kvalitními rostlinnými tuky. A tak dále.

A tak příběh pokračoval dál. A z vegetariána se stal vegan.
Nutit děti, aby jedly maso?
Trochu otázka do pranice. Ale pokud vás zajímá, jaký na to mám názor, myslím, že děti by měly mít možnost volby. Tudíž nechat je, aby si samy rozhodly, zda chtějí být vegetariány či vegany. A když budou odmala maso odmítat, tak jim ho prostě dávat nebudu. Když jim bude chutnat, tak ať si ho dají (byť třeba jen ve škole).
  
A na závěr trochu humoru. Existuje pár vět, kterými spolehlivě vytočíte každého vegetariána. Pokud to teda není „vyklidněný“ flegmatický jedinec, kterého nic nerozhodí. Tady jsem si sepsala pár těch, nad kterými se vždy musím minimálně pousmát.

-Maso přece potřebujeme. - Jo jo, asi tak jako se kočka potřebuje obden koupat.

-Jíst maso je přirozený! - Potravní řetězec, víte. Jo, tak tohle je ta nejubožejší výmluva, jakou jsem kdy slyšela. Jasně, v přírodě to tak (bohužel zatím) funguje. Ale podle mě je současný svět (nejen v tomto ohledu) neudržitelný.

-Tak aspoň ryby ale jíš, ne? - Protože ryba není maso, přeci.

-Ten salám ti nic neudělá. - Někdo se holt domnívá, že mi salám nemůže vadit, protože nevypadá jako „normální“ maso. (Ono v tom salámu je stejně x % čehokoliv, jen ne masa. Ale pořád ho tam nějaké stopové množství je.)

-Nebudeš mít železo. A béčko! A co jód? A bla bla bla. - Jsou i jiné, kvalitnější a přirozenější, zdroje vitamínů a minerálních látek.

-A co jako jíš? - To už radši bez komentáře …

Bloglovin    |    Facebook    |    Instagram

6 comments :

  1. Podla mna je to kazdeho vec, niekomu maso chuti niekomu nie :) a v dnesnej dobe coraz viac ludi neje v mojom okoli maso a iba pozeram ake uzasne jedla si vedia urobit :) takze ak ti to takto vyhovuje je to urcite pre teba to naj :)

    Pozývam na GA o kozmetický balíček, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2015/05/giveaway.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. To každopádně :) Hlavní je, aby si každý našel to, co mu vyhovuje.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. To s tými rybami...
    Ach jaj, ľudia, to jednoducho nechápete, že aj ryba musela zomrieť? Toto nechápem a vie ma to strašne vytočiť... Akoby boli nejaké menejcenné, či čo. Ale veľa ľudí berie zvieratá ako veci.
    Inak, krásny článok :)
    Betka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jojo, mě tyhle kecy vždycky rozčílí, ale co, holt je to blbost těch, kdo to nechápou...
      A děkuji! :)

      Delete

Odkazy na vaše blogy v komentářích mi nevadí. Ale, prosím, nepište sem odkazy na své giveaway, žádosti o hlasy a podobně. / You can post links to your blogs. But, please, do not post any requests for votes, your giveaways and so on.